BLOG

5 TOUCHPOINTS DIE
JOUW CUSTOMER JOURNEY
SNEL PERSOONLIJK MAKEN

Het implementeren en verbeteren van de customer journey staat ook bovenaan jouw agenda. Toch?! Om deze klantreis zo optimaal mogelijk te maken, is het belangrijk om je te realiseren dat het allemaal om beleving draait. Het was dan ook niet voor niets dat Gartner het optimaliseren van de customer experience als één van de game changers voor 2020 identificeerde. Eén van de belangrijkste aandachtspunten? Maak marketing persoonlijk. In deze blog laten we je zien dat je hiervoor geen grote marketingafdeling hoeft te hebben.

Marketing personaliseren

Het is niet altijd eenvoudig om marketing persoonlijk te maken en daarmee te bouwen aan lange termijnrelaties met klanten. Vooral niet voor organisaties zonder grote marketingafdeling. Toch is het mogelijk om de klantreis te personaliseren zónder dat het zeeën van tijd kost. Wij delen 5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken.

1. Zet kunstmatige intelligentie in, bijvoorbeeld met een chatbot

Jouw klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week een persoonlijke ervaring bieden, zonder dat het te veel tijd van je medewerkers opslokt? Met het introduceren van chatbots op je website kan dit gerealiseerd worden. En het klinkt -gelukkig- ingewikkelder dan het lijkt. Zo biedt de Nederlandse startup Watermelon bijvoorbeeld een Chatbot Management Platform aan. Met dit platform kan je chatbots maken, zonder dat je daar kennis van coderen voor nodig hebt.

2. Verzend automatisch e-mailcampagnes op basis van data en gedrag

Beste heer/mevrouw, geachte klant of helemaal geen aanhef: niet echt een pakkend begin voor een direct mail naar een (potentiële) klant. Een manier om ook via e-mail te zorgen voor een persoonlijke ervaring, is het koppelen van jouw backofficepakket met een e-mailprogramma als Copernica. Zo kun je op basis van data en gedrag persoonlijke e-mails maken. Dit geldt niet alleen voor de aanhef, maar ook voor de inhoud. Op basis van data bepaal je welke informatie interessant is voor welke klant.

3. Maak gebruik van een online reviewsysteem

Misschien wel de meest eenvoudige manier om je klanten het gevoel te geven dat ze gehoord worden: het toevoegen van een online reviewsysteem. Door webshops wordt dit al veel toegepast. Maar door B2B- bedrijven nog veel te weinig. Ken je die knoppen met smileys op de wc’s van Schiphol, om aan te geven of je tevreden bent over de hygiëne? Of winkels waar bij de uitgang een tevreden/niet tevreden-knop hangt? Mensen laten graag weten wat ze ergens van vinden! Dus integreer dit ook in je eigen website of nieuwsbrieven. En ontdek wat jouw klanten van je vinden.

4. Geef elke medewerker een budget om vrij te besteden aan relatiegeschenken

De klant echt een persoonlijke ervaring bieden? Zorg er dan voor dat je jouw medewerkers betrekt bij het geven van relatiegeschenken. En hiervoor ook budget vrijmaakt. Niet iedereen dezelfde fles wijn, maar een geschenk op maat.

5. Kennissessies en een jaarlijks klantevent

Voor kleine bedrijven is het niet altijd makkelijk om alle klanten met een hoge regelmaat te bezoeken. Dit betekent niet dat je het dan maar moet laten zitten. Organiseer bijvoorbeeld kleinschalige kennissessies bij jou op kantoor. En jaarlijks een iets groter event, met kerst of rond de zomervakantie bijvoorbeeld. Zo trigger je de klant om ook eens naar jou te komen.

Door deze 5 marketing touchpoints te implementeren zet jij een eerste stap naar een persoonlijkere klantreis. Wil je hier meer over weten of ben je benieuwd wat UBX hierin kan betekenen? Neem dan contact met ons op. Telefonisch of per mail.

Ook interessant

5 min.

5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken

Het implementeren en verbeteren van de customer journey staat ook bovenaan jouw agenda. Toch?! Om deze klantreis zo optimaal mogelijk te maken, is het belangrijk om je te realiseren dat het allemaal om beleving draait. Het was dan ook niet voor niets dat Gartner het optimaliseren van de customer experience als één van de game changers voor 2020 identificeerde. Eén van de belangrijkste aandachtspunten? Maak marketing persoonlijk. In deze blog laten we je zien dat je hiervoor geen grote marketingafdeling hoeft te hebben.

5 min.

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratie strategie

Voor veel B2B-marketeers is het genereren van kwalitatieve leads één van de belangrijkste doelstellingen. Hiervoor worden verschillende strategieën bedacht en middelen ingezet. Denk aan contentmarketing, marketing automation-campagnes via Google en LinkedIn, social selling en zelfs cold calling. Maar heb je ook weleens nagedacht over de waarde van bestaande klanten binnen jouw leadgeneratiestrategie? In deze blog geef ik hiervoor 5 tips.

5 min.

5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

De customer journey, ook wel klantreis genoemd, is de weg die klanten afleggen naar het aanschaffen van jouw product of dienst. Hierbij is het de kunst om de klant na de aankoop zo positief te verrassen dat ze ambassadeurs worden van jouw bedrijf. Nu zijn er talloze blogs geschreven over de verschillende modellen om deze reis in kaart te brengen, van het eeuwenoude AIDA-model tot en met de meer hippere variant van Google: See Think Do Care-model. Maar wat zijn nou de voordelen voor de interne organisatie? En waarom zou je tijd vrijmaken om je customer journey in kaart te brengen? Wij zetten vijf argumenten op een rij.