Voor veel B2B-marketeers is het genereren van kwalitatieve leads één van de belangrijkste doelstellingen. Hiervoor worden verschillende strategieën bedacht en middelen ingezet. Denk aan contentmarketing, marketing automation-campagnes via Google en LinkedIn, social selling en zelfs cold calling. Maar heb je ook weleens nagedacht over de waarde van bestaande klanten binnen jouw leadgeneratiestrategie? In deze blog geef ik hiervoor 5 tips.
Om nieuwe contacten op te doen en nieuwe organisaties binnen te komen, kunnen huidige klanten een belangrijke rol spelen. Waar B2C-marketeers het belang van merkambassadeurs allang omarmd hebben, blijft B2B hierin nog een beetje achter. In de B2B-markt moeten de klanten het vaak doen met een maandelijkse nieuwsbrief, een relatiegeschenk met Kerst en misschien een jaarlijks klantevent. Helaas weinig creatief of persoonlijk dus! Hoe maak je van klanten nou wel ambassadeurs?
Wil je ervoor zorgen dat klanten over je gaan praten? Zorg dan dat je boven de verwachting uitstijgt! Dat kan op allerlei manieren. Een persoonlijke felicitatie op de verjaardag, het verlenen van service buiten afgesproken tijden of een originele goodie op een slim gekozen moment in het jaar.
Door klanten te betrekken bij de bedrijfsvoering, versterk je niet alleen de relatie, maar krijg je ook de kans om nog meer inzicht te krijgen in (kansen in) de markt. Een klant wordt pas een ambassadeur op het moment dat hij zich nauw verbonden voelt met een merk. Door hem of haar mee te laten denken over het bedrijf, zet je hier een belangrijke stap in.
Een langetermijnrelatie met klanten bouw je onder andere op door marketing persoonlijk te maken en af te stemmen op de specifieke situatie van een klant. Denk bijvoorbeeld aan geautomatiseerde e-mailcampagnes op basis van data en gedrag of maak budget voor medewerkers beschikbaar om zelf persoonlijke relatiegeschenken te kunnen verzorgen.
Een tool die veel gebruikt wordt ter ondersteuning van social selling is LinkedIn Sales Navigator. Eén van de functionaliteiten hiervan is dat je je bestaande klanten in een aparte lijst kunt zetten en ze zo eenvoudig kan volgen. Dit maakt het voor jou gemakkelijker om continu de interactie op te zoeken met jouw klanten en te weten waar zij mee bezig zijn.
Je kunt natuurlijk een event vóór je klant organiseren, maar heb je er weleens aan gedacht om het samen te doen? Klanten worden wel met enige regelmaat naar voren geschoven als spreker op klantevents, maar je zou ook samen naar de inhoud van het complete programma kunnen kijken. Door samen naar buiten toe op te treden, geef je een duidelijke boodschap af aan de markt. Het is natuurlijk wel belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel jijzelf als de klant hier wat uithaalt!
Wil je nog een stapje verdergaan? Breng in kaart wat de klantloyaliteit is door het meten van de Net Promoter Score. Niet alleen geeft je dit inzicht in de huidige situatie, maar het biedt je ook een mooi startpunt om bestaande klanten te betrekken bij het optimaliseren of ontwikkelen van producten en diensten. Bovendien laat je zo ook gelijk zien dat je echt iets doet met feedback!
Benieuwd hoe jij jouw loyale en blije klanten meer kunt betrekken bij leadgeneratie? Neem dan contact met ons op.